Som jeg var inne på i vår «Mobile-tour» Så øker stadig mulighetene med telefonene våre, dette er en utvikling som vi foreløpig bare har sett begynnelsen av.
Det blir mindre og mindre behov for bruk av PC, og mange klarer seg fint kun med mobil i dagens samfunn. De som fortsatt bruker PC, er nok mest relatert til jobb. Men det er nesten ikke grenser for hva du kan gjøre kun med telefonen, og de grensene som fortsatt finnes – blir det færre og færre av. Men typisk tekstbehandlingsprogram, gode redigeringsprogram for bilder og video – ja der kommer man lenger med en PC. Dessuten er en PC mer brukervennlig, når det kommer til tastatur og skjerm. Men til raske operasjoner som betalingsformidling, sosiale medier, GPS og liknende – er telefonen helt suveren.
Telefonen som betalingsmiddel
Det blir mer og mer vanlig at vi som forbrukere, benytter telefonen når vi skal betale. Nesten halvparten av alle nordmenn, tror at kontant- og kortbetaling vil avvikles – til fordel for smarttelefonen som fremtidens betalingsmiddel.Vi skal senere se mer spesifikt på dette med betaling- og banktjenester i form av apper på mobilen. Da kommer vi ikke unna Vipps, som nær sagt alle har lastet ned på sin telefon.
Godt hjelpemiddel
En undersøkelse viser at vi bruker mobilen svært ofte til å finne frem, dette kan være veien til butikker eller andre servicepunkter. Det å bruke den som GPS også i bilen, er vi også blitt vant til – unntaket er kanskje de som har store og flotte integrerte navigasjonssystemer i bilen.
Sjekke produkter og lagerstatus på varer
Det at stadig flere sjekker produktene før de handler, er en fordel som mobilen utvilsomt har gitt oss. Det er ikke uvanlig at kunden sjekker både lagerstatus, leser andre kunder sine produktvurderinger og eventuell ordrestatus på det man er på jakt etter. Dette kan man enkelt gjøre i butikken, om man da ikke har handlet via internett – en handleform som bare øker og øker for hvert år.Men for de av oss som fortsatt avlegger butikkene besøk, så bruker hele 12% mobilen til å finne produktinformasjon når det står inne i butikklokalet. 10% sammenlikner også butikkpris kontra nettpris, så man kan si at vi både er blitt mer kvalitet- og prisbevisste – som en følge av mulighetene ny teknologi gir oss.
SMS-reklame
Dette er jo ikke noe helt nytt fenomen, men det viser seg at bruken stadig øker. Dette er en rask, billig og rasjonell måte for bedrifter – for å holde kontakten med gamle- og eventuelt nye kunder.Cirka 15% av oss har meldt seg inn i det man kaller for kundeklubber, dette kan gi deg fordelaktige priser og rask informasjon om produkter, kampanjer og liknende. Damene dominerer på dette med kundeklubber, hele tre ganger flere damer enn menn er medlemmer i disse klubbene.Det var det vi rakk i denne omgang, men jeg skal love dere at jeg kommer tilbake med mer om smarttelefoner. Apper vil nok bli det neste tema, som vi skal fordype oss ganske så mye i.